BOMBARDIER Transportation
Stadtbahn U5 Flexity Swift Frankfurt
Für die Teilnahme an der Ausschreibung der VGF Frankfurt erstellten wir im Auftrag von Bombardier das Design und die Visualisierungen der neuen U5. Hierbei übernahmen wir sowohl Aufgaben in der Interieur- wie auch in der Exterieurgestaltung, von der Produktentwicklung bis hin zur Farbgestaltung. Für das Exterieur entwickelten wir die Kopfform, die Haube sowie die Außengrafik. Dabei achteten wir darauf, dass das äußere Erscheinungsbild sich gut in die Reihe der bereits bestehnenden Fahrzeuge einfügt. Zu den Computervisualisierungen gehört die Einbindung geeigneter Fotohintergründe und Erstellung eines grafischen Layouts.
We were commissioned by Bombardier to create the design and visualizations of the new U5 for VGF Frankfurt's participation in the tender. We took on tasks in both interior and exterior design, from product development to color design. For the exterior, we developed the head shape, the hood and the exterior graphics. We made sure that the exterior appearance fits in well with the range of existing vehicles. The computer visualizations included the integration of suitable photo backgrounds and the creation of a graphic layout.
Nach dreijähriger Designbetreuung, von der Ausschreibungsphase, über Entwurf, Ausarbeitung und Realisierungsbetreuung, wurde das erste Fahrzeug vom Typ U5 im Mai 2008 an die Stadt Frankfurt übergeben. Beim Exterieurdesign wurde als oberstes Ziel ein schlüssiges, modernes Gesamtkonzept erreicht, das sich in das Stadtbild und den vorhandenen Fuhrpark Frankfurts eingliedert.
After three years of design support, from the tendering phase through drafting phase, design engineering and implementation, the first U5 vehicle was handed over to the city of Frankfurt in May 2008. In the exterior design, the ultimate goal was a coherent, modern overall concept, which integrates into the cityscape and the existing tram-fleet of Frankfurt.
In the design of the driver's cabin, the feedback from the Frankfurt driver's association was crucial for processing the design. Several variants of the driver's desk and the cabinets were created and tested on the full-scale mock-up on ergonomics and practicality. The integration of new insights in a holistic design and the investigation of technical feasibility was done in close coordination with Bombardier.
Study to revise the head design and exterior graphics of the Flexity Swift Frankfurt. Various stop environments were depicted in visualizations. Here the Industriehof stop between the city center and the Nidda.
• |
• |