Favomove
Studie: Tram Train Zweisystemfahrzeug für Region und Stadt
Study: Tram Train two-system vehicle for region and city
The study, as a continuation of a project originally initiated by RTW Frankfurt, was launched under the premise of implementing new ideas for lightweight construction while at the same time keeping its feet on the ground by fulfilling an assumed specification for two-system vehicles. The vehicle should be an attractive option for local public transport and should run on existing light rail tracks. The dimensioning, similar to a suburban railroad, should be friendly and engaging for residents and passengers alike. The quality assurance of our design in the implementation phase was developed in intensive dialog with the supplier partners.
Wo steht das Projekt heute?
In einem ersten Schritt wurde die Wabenstruktur als Datensatz mittels FEM-Simulation geprüft. Durchgeführt nach der VDV 152, geprüft ohne Ausfachung der Waben und mit realistischer Dachlast. Es wurde eine Profildicke von 80 mm angenommen, ausgeführt in AL EN AW-7075 T6 (Flugzeugaluminium). Ausführungen in faserverstärkten Kunststoffen sind denkbar. Dabei sollte die Betrachtung des gesamten Lebenszyklus eine Rolle spielen. Für die weitere Fortführung und Umsetzung des Projektes FavoMove wird ein Konsortium benötigt, das die Bereiche Waggonbau, Engineering, Materialentwicklung und Design abdeckt.
Where does the project stand today?
In a first step, the honeycomb structure was tested as a data set using FEM simulation. Carried out according to the German VDV 152 regulations, tested without infilling the honeycombs and with realistic roof load. A profile thickness of 80 mm was assumed, executed in AL EN AW-7075 T6 (aircraft aluminium). Versions in fibre-reinforced plastics are conceivable. Consideration of the entire life cycle should play a role here. For the further continuation and implementation of the FavoMove project, a consortium is needed for covering the areas of wagon construction, engineering, material development and design.
Following the structural investigations, it became necessary to reinforce the roof belts and remove them from the honeycomb pattern. The transition to the carriage walls nevertheless remained possible, so that the possibilities for an upward view remained.
Überblick Seitenansicht
Durchgehende Wabenstruktur mit den sich organisch daraus ermöglichenden Einstiegen (leicht blau eingefärbt), statisch verstärkten Deckenfeldern für die Dachaufbauten. Die Verbindungen zu den Dachaufbauten erfolgen rechts und links des Faltenbalges.
Overview side view
Continuous honeycomb structure with the organically resulting entrances (colored slightly blue), statically reinforced ceiling panels for the roof superstructures. The connections to the roof superstructures are to the right and left of the bellows.
• |
• |